tirsdag 7. mai 2019

Refleksjoner rundt spikking som emne i Kunst & Håndverk



I dette innlegget skal jeg dele noen av mine tanker rundt det å ha spikking som et emne i Kunst og Håndverk. Jeg tror det er altfor stor skepsis mot å la barn bruke verktøy og spikkekniver i skolen. Er det av sikkerhetshensyn? Lærerens interesse? Erfaring? Kompetanse? Eller hva? Jeg tenker at sløyd er en viktig del av kunst- og håndverksfaget, og en trenger ikke å være snekker for å videreformidle kunnskap innenfor dette videre til elevene. En må selvfølgelig sette seg inn i relevant kunnskap om materiale. For eksempel er det stor forskjell på ferskt og mykt tre enn en tørr kvist, og hvilke type tre som er best egnet til forskjellige oppgaver. 


Med treverk kan barn skape noe eget, både bruksgjenstander og pyntegjenstander. De vil mest sannsynlig føle tilhørighet til produktet da de må legge en god del arbeid i det, og de vil føle mestring og stolthet i faget generelt. Alle har en kreativ side, og dette faget gir mange muligheter til å utforske nettopp den siden av seg selv. Kunst og håndverk kan gi motivasjon og mestringsfølelse til barn som av ulike årsaker ikke har høy måloppnåelse i andre fag, der de kanskje føler de henger etter, ikke kan eller mestrer oppgavene. 

Det er selvfølgelig noen sikkerhetshensyn å tenke på når en skal innføre spikking i barneskolen. Her skal en arbeide med skarpe kniver, da er det særdeles viktig å gå igjennom sikkerhetsreglene i forkant. En må vise til viktigheten med ulike grep som er viktig for å ikke skade seg, og andre regler som at en alltid skal sitte i ro når en driver med kniv, alltid bruke en kniv med fingerstopp slik at fingrene ikke sklir ned på bladet. Det er også viktig å lære barna at kniven ikke er et leketøy, en må ha kniven i slira når en ikke bruker den, ALDRI spikke mot seg selv eller andre, og andre sikkerhetshensyn. Dette tenker jeg er relevant å gjennomgå som både en teoretisk del- og en praktisk del. Dette for å tydeliggjøre viktigheten rundt det. Her kan barna få øve på å holde knivene, og gå gjennom sikkerhetsreglene og spikkegrep før en setter i gang med selve arbeidet.

Jeg tenker å ha spikking som emne kan tilpasses barn helt ned i barnehagealder. Jeg tenker at det er viktig at barn kan bruke verktøy og har erfaring med både kniv og hammer tidligst mulig. Oppgaver som kan være relevant på eksempelvis småtrinnet kan være å lage fjøler og/eller smørkniver, båter/biler o.l., skje og ulike redskaper. Eldre barn kan få i oppgave å lage kopper, krympebokser og lignende med utskjæring og dekor. For noen kan det være nok å lage en fjøl, eller en smørekniv uten noen form for utskjæring eller dekor. Mens andre kan skape mer avanserte ting. For at alle skal ha mulighet til å sitte igjen med et ferdig produkt og gi motivasjon, må en selvsagt tilpasse oppgavene til både barnets alder, motoriske ferdigheter og andre forutsetninger. Ingen er like! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Siste innspurt

Nå er det snart slutten på dette skoleåret, og jeg fullfører dette faget med mye lærdom og erfaringer i bagasjen. Gjennom undervisning, utp...